Fotograaf Hans Aarsman geeft les in kijken
“Kijken we wel goed? Wat doen onze ogen eigenlijk als de buitendeur achter ons dichtvalt, als de eerste schreden van de dag op de stoep worden gezet? De rijen geparkeerde auto’s, lantaarnpalen, te vertrouwd om te worden gezien. Alleen als ik mijn fiets op slot wil zetten, zie ik de lantaarnpaal. Alleen als ik erin stap, zie ik de hondendrol. Wij lopen hier massaal te suffen. In alle toonaarden en van alle kanten klinkt de roep om verandering. De wereld is niet goed genoeg. Het moet allemaal beter. Maar stel dat we die wereld niet eens hebben gezien?” In Niemand kan het speelt Carly Wijs de rol van fotograaf Hans Aarsman. Hij schreef eerder drie monologen, waarvan er twee, De wijze van zaal 7 en Zeg het maar werden geselecteerd voor Het Theaterfestival. Met Niemand kan het slaat hij een nieuwe weg in: de tekst heeft een zuiver autobiografisch karakter. Uiteraard zijn kijken en zien belangrijke thema’s.